اجرای سازه ویلا

ویلا درواقع بنا یا ساختمانی است که بر پایه ی ارتباط با طبیعت ساخته شده و در حقیقت عضوی از آن به حساب می آید. ساخت این سازه به کمک یک طرح مناسب انجام می شود و هدف از ساخت آن همگامی با طبیعت است.

ویلا بر عکس ساختمان های معمولی که فقط برای زندگی ساخته شده و در آن توجه زیادی هم به محیط اطراف نمی شود، به ارتباط با طبیعت تأکید می کند. سازه ویلا ها بیشترین میزان بهره وری و استفاده از محیط پیرامونی را برای اهداف مختلف، به خصوص ایجاد آرامش در افراد دارا می باشند.

مشاوره رايگان ، استعلام قیمت و سفارش اجرای سازه ویلا  1032193-0912

 

اجرای سازه ویلا |دکتر ویلا

اجرای سازه ویلا |دکتر ویلا

بخوانید: طراحی ویلا

سازه فولادی و سازه بتنی

همان طور که از اسم این سازه ها بر می آید، سازه ی فولادی، از فولاد است و سازه ی بتنی از بتن آرمه. در حقیقت برای این که یک سازه بتواند نیروهای متفاوت را تحمل کند و استحکام بالایی داشته باشد در ساخت آن از فولاد  با اتصالات پیچی، پرچی و یا جوشی استفاده می کنند.

سازه ی بتنی نیز نوع دیگری از انواع سازه های پر کاربرد با مقاومت و استحکام بالا است که مواد اصلی تشکیل دهنده ی این سازه، سیمان، ماسه و شن است که با هم ترکیب شده و یک بتن آرمه مستحکم را به وجود می آورند. همچنین از دیگر وسایل برای ساخت و ساز در سازه های بتنی، فولاد است که به دو صورت میلگرد آجدار و میلگرد ساده می باشد و بنابراین استحکام این سازه ها بالاست. در حقیقت یکی از ویژگی های اصلی سازه های بتنی آن است که در ستون ها و تیر های این نوع از سازه ها، از بتن مسلح یا همان بتن آرمه استفاده می کنند. ( بتنی که در آن میلگرد استفاده شده است).

سازه ویلایی سبک

اجرای سازه ویلا به کمک سازه ویلایی سبک یکی دیگر از انواع روش ها و مصالح به کار رفته در ساخت سازه ویلا است. سازه ویلایی سبک که به سازه lsf نیز معروف است، نوعی از سازه های فولادی سبک هستند که در آن ها مقاطع فلزی یا فولادی سرد نورد شده اند. این نوع از سازه ها که به عنوان ویلا پیش ساخته نیز شناخته می شوند، برای احداث و اجرای سریع ویلا بسیار مناسب بوده و بنابراین طراحی و ساخت ویلای مدرن lsf  ویژگی های خوبی را برای کارفرمایان دارا می باشند.

بخوانید : طراحی داخلی ویلا

ویژگی های سازه ویلایی سبک

اگر چه ساخت ویلا به روش lsf با محدودیت تعداد طبقات مواجه است و این می تواند یکی از معایب سازه های فولادی سبک باشد اما دقت کنید که این نوع از سازه ها به علت سبکی و وزن کم، قابلیت جا به جایی داشته و اتلاف انرژی نیز در آن ها بسیار پایین است. همچنین از دیگر مزایای سازه lsf می توان به ضایعات کم و مقاومت بالا در برابر پوسیدگی اشاره نمود.

همچنین توجه کنید که ساخت ویلا lsf یا سازه سبک در برابر طوفان های شدید و باد مقاومت بالایی داشته و برخلاف تصور عموم وزن کم این سازه ها، موجب آسیب دیدن آن ها در برابر باد نخواهد شد.

قیمت ساختمان پیش ساخته LSF:

علاوه بر این، دقت کنید که سازه های فولادی سبک LSF دوام و طول عمر بالایی داشته و قیمت سازه ال اس اف نیز نسبت به کارایی و کیفیت آن بسیار مقرون به صرفه می باشد. همچنین در خصوص اجرای سازه ویلا بهتر است بدانید که با توجه به پارامتر های گوناگون و ثابت نبودن قیمت ها، نمی توان قیمت ساختمان پیش ساخته lsf را به صورت دقیق تعیین نمود اما در سال 1398 اجرت ساخت این سازه از متر مربعی 70 هزار تومان آغاز می شود.

مشاوره رايگان ، استعلام قیمت و سفارش اجرای سازه ویلا  1032193-0912

بخوانید : بازسازی ویلا

 

ساخت ویلا با سازه بتنی بهتر است یا فولادی؟

در پاسخ به این سوال که سازه ی بتنی بهتر است یا فولادی؟ می توانیم اینطور بگوییم که هیچ کدام از سازه ها بر دیگری ارجحیت ندارد و نمی توان گفت سازه بتنی بهتر است یا سازه فولادی. در حقیقت هر کدام از این سازه ها ویژگی های خاص خود را دارند و برای انواع ساخت ویلا مناسب می باشند.

  1. مقاومت سازه در برابر حریق یا آتش:

سازه ی بتنی خاصیت اشتعال پذیری ندارد و مقاومت بالایی در برابر آتش دارد که این موضوع سبب می شود تا به هیچ عنوان فرو نریزد. به همین خاطر، چنانچه در ساختمانی بتنی، آتش سوزی شود، این امکان وجود دارد تا ساختمان را بدون هیچ گونه آسیب تخلیه نموده و آتش را مهار کرد. همچنین سازه ی بتنی طول عمر بالاتری نسبت به انواع سازه ی فولادی دارد و در مقابل زلزله، ساختمان دچار آسیب دیدگی های شدید نمی شود.

  1. مقاومت سازه در برابر زلزله:

این در حالی است که سازه ی فولادی نسبت به انواع سازه بتنی، وزن کمتری دارد. به همین خاطر اگر از آن برای ساخت ساختمانی استفاده شود، نیروی زلزله ای که به آن وارد می شود، کمتر است و میزان آسیب دیدگی ناشی از آن هم به طور عجیبی کاهش پیدا می کند. بنابراین سازه ی فولادی ویلا می تواند در زمان بروز زلزله و آسیب های ناشی از آن موثر باشد.

  1. طول عمر سازه

همانطور که گفتیم در واقعیت هیچ کدام از سازه ها بر دیگری برتری نداشته و همه چیز به نوع صحیح طراحی و اجرای سازه ویلا به صورت صحیح بستگی دارد. در حقیقت اگر چه گفته می شود که سازه بتنی به مروز زمان دچار افت مقاومت می شوند و طول عمر آن ها چیزی حدود 50 تا 60 سال است، اما سازه های فولادی یا به طور کلی فلزی نیز به مرور زمان دچار افت یا کاهش ضخامت می شوند.

توجه کنید که استفاده و به کار گیری متخصصین این حوزه می تواند این مشکلات را برطرف نماید، چرا که مهندسین با دانش و تجربه کافی در این زمینه می توانند با انجام تمهیداتی از وقوع این مشکلات جلوگیری کرده و سازه ای مستحکم را برای شما ایجاد نمایند.

  1. سهولت در انجام کار و مدت زمان اجرای سازه

در ساخت یک سازه فولادی یا به طور کلی برای ایجاد یک اسکلت فلزی از قطعات پیش ساخته استفاده می شود و تنها نیاز است تا آن ها را پیچ کرده و یا جوش داد. این موضوع باعث می شود تا سرعت اجرای سازه های فلزی بالاتر باشد. همچنین از آن جایی که مدت زمان زیادی از ساخت سازه های بتنی می گذرد، بنابراین تجربه و دانش کافی در این زمینه وجود داشته و معمولا پیمانکاران می توانند به خوبی یک سازه بتنی را اجرا نمایند.

از سمت و سویی دیگر توجه کنید که یکی از معایب سازه فلزی آن است که ساخت و اجرای سازه ی فولادی به جهت نیازمندی به پیچ و پرچ های تخصصی، ممکن است کمی بیشتر از سازه بتنی طول بکشد بنابراین نیازمند دانش و تجربه لازم مهندسین در این حوزه می باشد.

اما به طور کلی می توان چنین گفت که زمان اجرای سازه های فلزی نسبت به سازه های بتنی کوتاه تر بوده و بنابراین در پروژه هایی که نیازمند سرعت هستند، معمولا مهندسین از انواع سازه فولادی استفاده کرده و آن را به سازه های بتنی ترجیح می دهند.

  1. هزینه اجرا

در خصوص هزینه اجرای سازه ویلا با انواع سازه های بتنی و فولادی می توان چنین گفت که مسلما هزینه ساخت اسکلت فلزی به جهت ساخته شدن در کارخانه و دوام بیشتر، بالاتر است و بنابراین در مواردی که کارفرمایان قصد کاهش هزینه های ساخت و ساز را داشته باشند، به دنبال ساخت اسکلت بتنی خواهند رفت. بنابراین ارزان ترین روش ساخت ویلا استفاده از انواع سازه های بتنی می باشد.

مشاوره رايگان ، استعلام قیمت و سفارش اجرای سازه ویلا  1032193-0912

 

در پاسخ به این گونه سوالات که چرا هزینه های نصب سازه های بتنی کمتر است یا تفاوت قیمت اسکلت فلزی و بتنی در چیست؟ می توان اینطور گفت که اجزاء تشکیل دهنده ی بتن بیشتر در دسترس عموم قرار دارد و همین موضوع می تواند در کاهش هزینه های ساخت و اجرای این نوع سازه موثر باشد.

بخوانید: طراحی نمای ویلا

  1. ارزش اسقاط

ارزش اسقاط نیز موضوع دیگری است که کمتر به آن بها داده شده و افراد به خوبی با آن اشنایی ندارند. در ویلا سازی مدرن ارزش اسقاط به معنی ارزش سازه زمان تخریب است که باعث کاهش یا افت هزینه های تخریب می شود.

مزایا و معایب سازه های فولادی و بتنی

سازه های فولادی نسبت به سازه های بتنی از سرعت بالاتری در اجرا برخوردار هستند؛ چرا که برای معماران این امکان را فراهم می کنند تا طبقات ساختمانی مختلف را به طور همزمان اجرا نمایند. البته پیشتر گفته بودیم که این سازه ها به دلیل اجرای تخصصی کمی وقت گیر و زمان بر هستند. ولی با وجود اجرای چند طبقه به صورت همزمان، این وقفه جبران می گردد.

برخی از کارفرمایان خصوصا کارفرمایان املاک شمال برای اجرای پروژه های ساختمانی خود، سرمایه ی زیادی در اختیار ندارند که این دست از افراد می توانند از انواع سازه های بتنی برای ساختمان خود انتخاب کرده و هزینه های پروژه را خرد خرد پرداخت نمایند تا به این ترتیب در طول زمان فشار کمتری به لحاظ اقتصادی به آن ها وارد شود. اما کارفرمایانی که دارای نقدینگی هستند می توانند از انواع سازه های فولادی برای اجرای سازه ویلا استفاده نمایند.

مراحل ساخت ویلا

مراحل ساخت ویلا بایستی به ترتیب و با رعایت اصول ایمنی انجام شود که انجام هر کدام از مراحل، نیازمند دانش و تخصص کافی در این زمینه بوده و بدون دانش و تجربه بدون شک نمی توان یک ویلا استاندارد اجرا نمود.

مراحل ساخت ویلا در شمال به طور خلاصه به صورت زیر تعریف می شود:

  1. نقشه برداری از زمین
  2. طراحی ویلا ( طراحی نقشه به کمک نرم افزار های تخصصی)
  3. انجام محاسبات مورد نیاز برای ویلا ( محاسبات هزینه سازه ویلا برحسب نوع بتنی یا فلزی)
  4. اجرای نقشه ویلا (رنگ ریزی)
  5. کندن پی ویلا یا پی کنی
  6. اجرای فونداسیون یا کرسی چینی ویلا
  7. اجرای ستون ها و سقف های ویلا
  8. دیوار چینی ویلا
  9. سر بندی ویلا
  10. نصب چهارچوب ها و فریم های ویلا
  11. اجرای تاسیسات ویلا (لوله‌ کشی و سیم ‌کشی)
  12. عایق‌کاری ساختمان یا ویلا (کف و دیوار ها)
  13. سفید کاری ویلا
  14. اجرای کف یا کف سازی ویلا
  15. نصب درب و پنجره ویلا

بخوانید : محوطه سازی و طراحی محوطه ویلا

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *