محوطه سازی ویلا

یکی از نکاتی که در زمان ساخت ویلا بایستی به آن توجه ویژه نمود، محوطه سازی ویلاست؛ چرا که طراحي ویلا تنها به محلی برای اقامت محدود نشده و هدف از ساختن ویلا خصوصا در مناطق خوش آب و هوا، معمولا بهره مندی از طبیعت است که این مهم تنها می تواند با طراحی محوطه ویلا و ایجاد یک محوطه ی زیبا دست یافتنی شود.

لازم به ذکر است که محوطه سازی تنها به آبیاری و هرس کردن گیاهان و درختان خلاصه نمی شود و برای محوطه سازی ویلا می بایست پا را از این فراتر گذاشته و فضایی رویایی و جذاب را در قسمت های خارجی اطراف ویلا ایجاد نمود. یک محوطه ی زیبا بدون شک می تواند هر فردی را بر سر شوق آورده و دیدن مناظر زیبای ویلا، می تواند دغدغه های روزمره ی زندگی را از شما دور کرده و آرامش را برای شما به ارمغان آورد.

طراحی محوطه ویلا | دکتر ویلا

طراحی محوطه ویلا | دکتر ویلا

مشاوره رايگان ، استعلام قیمت و سفارش محوطه سازی ویلا  1032193-0912

چرا باید محوطه سازی کنیم؟

درخصوص اهمیت محوطه سازی می توان موارد زیر را عنوان نمود:

  • محوطه سازی و دارا بودن یک فضای زیبا در اطراف ویلا یکی از جذابیت های هر ویلا بوده و بنابراین خرید و فروش ویلا هایی که محوطه زیبایی دارند، بسیار راحت تر انجام خواهد شد.
  • محیط باز کنار ویلا می تواند فضای امنی را برای بازی کردن بچه ها ایجاد کند. در واقع شما با محوطه سازی ویلای خود می توانید از تمیز بودن و استاندارد بودن محل بازی بچه ها در دروان تعطیلات خود اطمینان حاصل کرده و بنابراین بتوانید با خاطری آسوده، به آن ها اجازه ی بازی کردن در محوطه ویلا را دهید.
  • طراحی محوطه ویلا می تواند فضایی زیبا و لاکچری را برای شما ایجاد نموده و بهترین محیط در فضای باز را برای دورهمی و مهمانی های شما فراهم نماید.
  • محوطه سازی می تواند در استفاده از طبیعت پیرامونی و همخوانی سازه با طبیعت تاثیر به سزایی داشته باشد.

نمونه کارهای طراحی محوطه ویلا:

بخوانید : طراحی داخلی ویلا

قدم اول در محوطه سازی درک زمین است

در طراحی محوطه سازی ابتدا بایستی به نکات زیر در خصوص زمین ویلای خود توجه نموده و سپس با در نظر گرفتن آن ها، اجرای محوطه سازی را انجام دهید:

  • ویژگی های زمین
  • کیفیت خاک
  • توپوگرافی
  • عمق یخ زدگی
  • باد غالب
  • اکوسیستم جانوری بومی

در حقیقت به هر نوع فعالیتی که خصوصیات زمین را تغییر دهد، محوطه سازی گفته می شود که به طور مثال می توان به ایجاد زیبایی در گل ها و گیاهان یا نورپردازی هوایی و … اشاره کرد.

مشاوره رايگان ، استعلام قیمت و سفارش محوطه سازی ویلا  1032193-0912

مراحل مختلف محوطه سازی

محوطه سازی ویلا مدرن بایستی مطابق با اصولی انجام گیرد تا بتوان یک محوطه ایده آن متناسب با فضا و موقعیت ویلای شما اجرا گردد.

مراحل مختلف محوطه سازی به شرح زیر می باشد:

  • طراحی محوطه: طراحی محوطه ویلا شامل طراحی های اولیه و طراحی نهایی می باشد.
  • اجرای محوطه سازی ویلا : پس از اتمام طراحی که به وسیله ی افراد متخصص انجام می شود، مرحله ی اجرای محوطه سازی آغاز می شود.

اجرای محوطه سازی خود شامل مراحل زیر می باشد:

  • آماده سازی محوطه
  • خیابان کشی
  • پیاده رو سازی
  • شبکه ی آب و فاضلاب
  • آبرسانی
  • ایجاد فضای سبز

بخوانید : بازسازی ویلا

در نقشه های محوطه سازی چه چیزهایی مشخص می گردد؟

همانطور که می دانید طراحی محوطه توسط مهندسین و متخصصین این حوزه به کمک نقشه هایی انجام می شود. در این نقشه ها که به عنوان پلان محوطه سازی ویلا شناخته می شوند، اطلاعات دقیقی درخصوص هر یک از پارامتر های مهم محوطه سازی ویلا وجود دارد.

از جمله اطلاعاتی که از نقشه های مربوط به محوطه سازی می توان به دست آورد، عبارت است از:

  • ورودی ویلا
  • نوع و محل کف سازی
  • محل ساختمان ها
  • محل های گل کاری و کاشت گیاهان
  • نوع و محل حصار کشی
  • طراحی مسیر عبور و مرور

بخش ورودی ویلا

می توان گفت که بخش ورودی هر ویلا قسمت اصلی آن است. درواقع ورودی ویلا می تواند نمایانگر حس و حال و فضای کلی ویلا باشد بنابراین حیاط سازی مدرن ویلا از اهمیت بالایی برخوردار است. در اصول محوطه سازی ویلا، توجه به ورودی ساختمان و استفاده از پارامتر هایی همچون درب های زیبا و یا نورپردازی مناسب، می تواند یک ورودی خاص و منحصر به فرد را برای ویلای شما ایجاد نماید.

معمولا افراد در بهار و تابستان ترجیح می دهند که از ویلا به جای آپارتمان های اذیت کننده استفاده نمایند. البته این بدان معنا نیست که ویلا فقط برای فصل تابستان است. ولی در کشور ما بیشتر این گونه تفریحات را برای تابستان می چینند.

کف سازی ویلا

مصالح محوطه سازی نیز از دیگر پارامتر های مهم و حائز اهمیت است که بایستی به دقت مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت استفاده از مصالح نامناسب می تواند شما را با مشکلات بعدی مواجه سازد.

به طور مثال انتخاب کف پوش مناسب می تواند تأثیر به سزایی در محوطه حیاط ویلا داشته و باعث جذابیت محوطه خارجی ساختمان ویلا شود.

بخوانید : اجرای سازه ویلا

محوطه سازی ویلای مدرن با ایجاد فضای سبز

اگر چه طراحی محوطه باغ و ویلا ایرانی با محوطه سازی مدرن تفاوت هایی دارد اما به طور کلی می توان گفت که ایجاد یک فضای سبز زیبا و چشم نواز می تواند از اصول اولیه محوطه سازی ویلا مدرن باشد. برای این منظور معمولا از گل های رنگارنگ و زیبا و درختان بلند و سر به فلک کشیده استفاده کرده و منظره ای خیره کننده و رویایی را ایجاد می نمایند.

دقت کنید که ایجاد فضای سبز در طراحی های مدرن به سادگی امکان پذیر نبوده و برای این کار بهتر است از متخصصین محوطه سازی در معماری کمک بگیرید. طراحی گل ها و گیاهان در محوطه سازی های مدرن نقش بسیار اساسی داشته و برای این منظور می توان از آرایش منظم درختان و یا مرز بندی های مشخص استفاده نمود. همچنین در طراحی محوطه ویلا مدرن می توانید در کنار گل ها و گیاهان از نیمکت و صندلی هم استفاده کرده و فضایی بکر و دوست داشتنی را برای دورهمی های خود ایجاد کنید.

در محوطه سازی از چه گیاهانی استفاده نماییم؟

انتخاب نوع گیاهان در محوطه سازی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که در صورت انتخاب نادرست گیاهان، حتی با وجود رسیدگی های زیاد نیز این گیاهان پس از مدتی پژمرده شده و از بین می روند که این موضوع می تواند در نمای کلی ساختمان و احساسات ساکنین اثر گذار باشد.

بنابراین در محوطه سازی باغ ایرانی انتخاب گیاهان بومی منطقه ی قرار گیری ویلا از اهمیت بالایی برخوردار است.

بخوانید: طراحی نمای ویلا

محوطه سازی با ساخت استخر و برکه

شما همچنین برای محوطه سازی متفاوت و زیبا می توانید از استخر، برکه و آلاچیق هایی چوبی استفاده نمایید. یکی از بهترین پیشنهادات محوطه سازی ویلا برای ایجاد فضایی مفرح و شاد، ساخت استخر است که بایستی به همه ی ضوابط اجرایی آن توجه شود.

طراحی مسیر عبور و مرور

مسیر سازی نیز از دیگر پارامتر های مهم در محوطه سازی باغچه یا ویلا می باشد که اهمیت فوق العاده ای در ایجاد ظاهری زیبا و در عین حال کاربردی دارا می باشد. در حقیقت در هر 2 نوع طراحی باغ ویلا سنتی و نیز طراحی ویلا مدرن توجه به مسیر عبور و مرور اهمیت زیادی دارد چرا که ایجاد این مسیر ها علاوه بر آن که مانع از آسیب دیدن گیاهان می شود، می تواند مسیر عبور افراد و خودرو ها را مشخص نماید.

همچنین ایجاد مسیر های مشخص برای پیاده روی و اتومبیل می تواند به نوعی مرزبندی برای باغچه ها به شمار رفته و بنابراین در زیبا تر دیده شدن ویلا نقش موثری داشته باشد.

اهمیت نورپردازی در محوطه سازی

یکی از موضوعات بسیار مهم دیگری که توجه به آن، می تواند محوطه سازی شما را در ابعاد و زوایای دیگری به نمایش بگذارد، نورپردازی است. نورپردازی در طراحی محوطه ویلا اهمیت بالایی داشته و خصوصا دید در شب ویلای شما را متحول خواهد نمود.

نورپردازی همچنین می تواند پارامتر های دیگر محوطه سازی را هر چه بهتر نمایان کرده و در ایجاد یک حیاط ویلای زیبا تاثیرگذار باشد.

سایر پارامتر های محوطه سازی

از دیگر نکات مهم در طراحی محوطه ویلا ها استفاده از مبلمان و یا میز و صندلی های زیبا می باشد. ایجاد فضایی متفاوت و نشیمن گاه در حیاط ویلا می تواند به جذاب تر کردن آن کمک نماید.

گذاشتن یک یا چند مجسمه یا طراحی آبنما کنار درب ورودی ویلا هم از دیگر عناصری است که جلوه ی خاصی را به محیط اطراف ویلا می دهد. طراحی و استفاده از برکه های مصنوعی نیز از دیگر فرآیندهای محوطه سازی است که می تواند فضای دلچسب و زیبایی را برای شما فراهم کند.

همچنین توجه کنید که در محوطه سازی ویلا استفاده از عناصر طبیعی و یا ایده های بکر همچون محوطه سازی ویلا با سنگ لاشه می تواند شما را به هدف نهایی که زیباسازی محیط است نزدیک تر نماید.

مشاوره رايگان ، استعلام قیمت و سفارش محوطه سازی ویلا  1032193-0912

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *